25 February 2011


VAN DE SCHONE DICHTERSCHAP

eenvoud, krachtig steen.
uit ruwe groeven houwt de dichter eeuwigheid.
en stilte, dat zijn zachte tonen
waarin de dichter schoonheid zoekt.

eenvoud, stilte.
kerken en hoogaltaren:
een stap alleen
kan bidden zijn.

eenvoud, krachtig steen.
een bleke pij, een gloed door ramen
op koud marmer dat nu gloeien gaat.
eenvoud, eenvoud alleen.
ook staren alleen kan bidden zijn.

stilte, weelderig wezen,
stilte bovenal.
orgels hoog en koren, ongedwongen
voor de dichter klein.
eenvoudig, verstild leven
kan eeuwig bidden, scheppen zijn…



VAN DE VERMETELE

uitdrukken wat ik voel
zou vloeken zijn!
er is haat in mij
en mateloze drift;
de wil
deze wereld tot mijn wereld om te bouwen
en niets, geen liefde, te ontzien!

want er is haat in mij
en mateloze drift!

en weemoed nog, en vrees
van vroeger;
toen ik vertrouwen had
en idealen schiep:
de tijd
toen deze wereld mij goed leek en schoon leek,
mijn wereld was
en vrees alleen om mij, om mijn kleinheid…

nu
is er haat in mij
en mateloze drift!
alleen wie vecht, stoot
hard tegen hard,
heeft het leven, en zijn wereld
voor zich!

No comments:

Post a Comment