12.1.15

Δεν είμαστε όλοι Charlie...

Νιώθω λύπη για τους σκοτωμούς, συμπάσχω με τις ορφανεμένες οικογένειες, προβληματίζομαι με τον κύκλο αίματος που διαβλέπω να επεκτείνεται, και στενοχωριέμαι για τα αστυνομικά μέτρα που με τον ένα ή άλλο τρόπο θα περιορίζουν όλο και περισσότερο τις ατομικές και άλλες ελευθερίες...

Αλλά με τους υπεύθυνους συντάκτες του περιοδικού, όχι, δεν μπορώ να δηλώσω πνευματική ταύτιση. 

Κοιτάζοντας ορισμένα από τα σχεδιάσματά τους, αισθάνομαι πως η σάτιρα είχε φτάσει πολύ κοντά στη γελοιοποίηση και στην προσβολή. Δεν περιμένω από Γάλλους να ασκούνται στο λεπτό βρετανικό χιούμορ, αλλά μήπως η επιθετική σάτιρα ξεπέρασε τη στοιχειώδη ευπρέπεια σε ορισμένες εκδόσεις; Μήπως "πήγαν γυρεύοντας;"

Δεν πιστεύω σε θεούς ή δαίμονες. Σέβομαι όμως, με συγκατάβαση μάλλον, καμιά φορά και με μαχητική διάθεση αντιπαράθεσης, τα "πιστεύω" των άλλων. Διαπιστώνω πως κάθε θρησκεία έχει ορίσει κάποια "ιερά και όσια". Δεν βλέπω την ανάγκη να τα σατιρίσω με ανοίκειο τρόπο. Εδώ δεν φέρνουν αποτέλεσμα τα λογικά επιχειρήματα, με τη σάτιρα θα αλλάξουν συμπεριφορά οι φανατικοί;...

Μην επικαλείσθε τον Αριστοφάνη. Αυτός σατίριζε καμώματα ιερωμένων της δικής του θρησκείας.

Σκοτωμοί στο όνομα του θεού. Η υπέρτατη άρνηση της ανθρώπινης φύσης. Σκοτάδι απλώνεται...

17 comments:

  1. Απόλαυσα το λόγο σου!
    Ταυτίζομαι πλήρως!
    Αριστέα!

    ReplyDelete
  2. "..αισθάνομαι πως η σάτιρα είχε φτάσει πολύ κοντά στη γελοιοποίηση και στην προσβολή"

    Προσβολη, και μαλιστα πολυ μεγαλη, ειναι επισης οταν εισαι Ελληνας επισκοπος και διασυρεις δημοσια ομοφυλοφιλους λεγοντας οτι ειναι σχιζοφρενεις και κολασμενοι! αλλα τα δικα μας τα στραβα συνηθως δεν τα βλεπουμε γιατι βλεπουμε παντα μονο τα στραβα των αλλων λαων!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δεν νομίζω πως πρέπει να μας απασχολεί ιδιαίτερα το τί λέει για τη ζωή ένα ιερατείο που, κατά τεκμήριο, λόγω αγαμίας, διάγει βίο είτε αφύσικο (γιατί άλλα προστάζει η βιολογία), είτε ακόλαστο (με το δικό τους πάντα ορισμό). Κακώς, φυσικά, διαθέτουν ακόμα τα "μέσα" για να διασύρουν, αλλά το ακροατήριο όλο και φυλλορροεί...
      Ξενούδης

      Delete
  3. Το να κάνεις σάτιρα ακόμα και χυδαία είναι δικαίωμά σου. Οι κύριοι έβγαζαν ένα περιοδικό και όποιος ήθελε το διάβαζε όποιος δεν ήθελε το αγνοούσε. Αν υποχρέωναν πιστούς να το διαβάζουν, αν το διένειμαν μέσα στις εκκλησίες και τα τεμένη θα συμφωνούσα μαζί σου. Τώρα όμως όχι.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "... ακόμα και χυδαία..."
      Διαφωνώ με το ΑΠΟΛΥΤΟ δικαίωμα στη χυδαιότητα.
      Παν μέτρον άριστον.
      Ξενούδης

      Delete
  4. Δικαίωμα του καθενός είναι να μην είναι Charlie· να είναι χρυσαυγίτης· να είναι ταλιμπάν· τζιχαντιστής· να κόβει κεφάλια δημοσιογράφων επειδή δεν συμφωνεί με αυτά που γράφουν ή που νομίζει ότι του θίγουν το θεό του, ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο... Όπως δικαίωμα του καθενός είναι να ταυτίζεται μαζί τους ή να τους πολεμά. Αντίθετα εγώ είμαι Charlie, ταυτίζομαι απόλυτα με τους σκιτσογράφους και συντάκτες του ομώνυμου εντύπου, και αν τούς κατηγορώ για κάτι είναι που ήταν τόσο συντηρητικοί!!
    Μιλάμε όμως για τη Γαλλία κύριοι. Μια χώρα που έχει ξεκαθαρίσει και διαχωρίσει το ρόλο εκκλησίας και κράτους, χρόνια τώρα. Δεν είναι η Ελλαδίτσα του παπαδαριού και του πατρίς-θρησκεία-οικογένεια. Καταλάβετέ το. Είναι η χώρα όπου ακούστηκε και έγινε πράξη από το Μάη του '68 το: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ· είναι η χώρα που ο λαός έβαλε στη λαιμητόμο τους δυνάστες του, είναι η χώρα που έκανε την ιστορικότερη -και ίσως την σημαντικότερη- Επανάσταση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Δεν θα έρθουν τώρα κάποιοι θεοκρατούμενοι σκοταδιστές να επιβάλουν τον «μογγολισμό» τους. Δεν θα τους αφήσουν τα πλήθη που ξεχύθηκαν και γέμισαν τους δρόμους και τις πλατείες του Παρισιού και τα εκατομμύρια κόσμου ανά τη γη που συντάχτηκαν μαζί τους.
    Αν λοιπόν νιώθουμε λύπη, συμπάσχουμε και αντιστεκόμαστε στην προσπάθεια να φιμωθεί η απόλυτη ελευθερία του λόγου και της εικόνας: ΕΙΜΑΣΤΕ CHARLIE.

    ΥΓ: Η αναφορά στον Αριστοφάνη είναι ατυχής γιατί δηλώνει άγνοια γύρω από το έργο του μεγάλου μας κωμικού. Στον «Πλούτο» π.χ. -αλλά και αλλού- ο Αριστοφάνης βάζει τον θεό Ερμή κουνιστό και λυγιστό να ομολογεί την ερωτική του προτίμηση στους άντρες. Και μιλάμε για κάποιες χιλιάδες χρόνια πριν!! Ερώτηση: Αν σήμερα ένας συγγραφέας γράψει κάτι αντίστοιχο για έναν σημερινό θεό, τι θα γίνει; (Το τι έγινε με το «Corpus Christi» το θυμάται κανείς;), (Το τι έγινε με το συγγραφέα του «Σατανικοί στίχοι», μας λέει κάτι;)
    Οπότε, ατυχής η αναφορά, η όλη αναφορά...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καθημερινά, στη Συρία, στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν κι αλλού, σκοτώνονται όχι 12, αλλά 1.012 αθώοι άνθρωποι από φανατικούς σκοταδιστές. Δεν αντιλήτηκα καμιά λαοθάλασσα με συνθήματα τύπου "είμαι Σύριος, είμαι Ιρακινός, είμαι Αφγανός..."
      Επιλεκτικό, λοιπόν, το "είμαι Charlie";
      Στη Γαλλία, απ' ό,τι γνωρίζω, ΔΕΝ επιτρέπεται η επίδειξη θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία. Επιτρέπεται όμως να σατιρίζεις αυτά τα σύμβολα με ανοίκειο τρόπο. Μερικοί διεκδικούν το απόλυτο αυτού του δικαιώματος. Διακρίνω μια αντίφαση...
      Δεν είμαι μάντης αλλά πολύ φοβάμαι ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια θα θεσπίζονται περιορισμοί άνωθεν, περιορισμοί στη διακίνηση ιδεών κι ανθρώπων, που θα κάνουν τη Γαλλία του 1789 να γίνει σταδιακά αγνώριστη...
      Το "παν μέτρον άριστον" επίκαιρο όσο ποτέ.
      Και μια και φτάσαμε στην Αρχαία Ελλάδα, ο Αριστοφάνης σατίριζε τη ΔΙΚΗ ΤΟΥ θρησκεία, όχι ΑΛΛΗ θρησκεία. Ακριβώς γι' αυτό ΔΕΝ ταιριάζει να τον επικαλεστούμε προς "υπεράσπιση" των Γάλλων συντακτών, που τα έβαλαν με ΑΛΛΗ θρησκεία.
      Ξενούδης

      Delete
  5. Το να είναι κάποιος τυφλός και να θέλει να παραμείνει είναι δικαίωμά του.
    Ορθώς και στη Γαλλία δεν επιτρέπεται η ανάρτηση θρησκευτικών συμβόλων σε δημόσιους χώρους. Όχι σαν την Ελλαδίστα που όπου και να πας -σχολείο, νοσοκομείο, δημόσια υπηρεσία- βλέπεις κάτι μίζερες και κακόγουστες Παναγίες κρεμασμένες παντού που σου πιάνεται η ψυχή. Η Γαλλία έχει ξεκαθαρίσει τη στάση και τη θέση της με τη θρησκεία και δε νομίζω πως αυτό είναι για λοιδορία, αλλά παράδειγμα προς μίμηση, εκτός και αν έχουμε να κάνουμε με χριστιανοπατέρες ελληναράδες οπότε ο διάλογος είναι περιττός...
    Στη Συρία αλλά και αλλού, σκοτώνονται αμέτρητοι αθώοι από αυτούς ακριβώς τους σφαγείς που εσείς δεν θέλετε να δείτε και να καταδικάσετε, που τους υπερασπίζεστε με το σκεπτικό ότι σέβεστε το πιστεύω τους, βοηθώντας τους έτσι να παραμείνουν τυφλοί, σκοταδιστές, φανατικοί· με μεσαιωνικές πρακτικές. Είναι οι ίδιοι φανατικοί φονιάδες πού θέλουν να μεταφέρουν το θανατικό και αλλού.
    Εγώ κύριε Ξενούδη δεν επιλέγω σφαγέα. Σας διαβεβαιώνω!!

    ΥΓ: Για δεύτερη φορά άκυρο το σχόλιο στον Αριστοφάνη μια και την εποχή εκείνη η θρησκεία ήταν ενιαία και μία. Οι Θεοί κοινοί, με ελαφρές παραλλαγές βάσει τον τοπικιστικών χαρακτηριστικών και ιδιαιτεροτήτων κάθε χώρας και περιοχής βέβαια. Είτε μιλάμε π.χ. για τον Δια ή για τον Άμμωνα Δία, είτε για την Αφροδίτη ή για το αρχέτυπο μιας μητέρας θεάς κλπ. μιλάμε για τις ίδιες θεότητες. Οπότε ο Αριστοφάνης μιλούσε και σατίριζε -ακόμα χειρότερα- παγκόσμιους θεούς. Αλλά ουσιαστικά, έτσι αποφύγατε να απαντήσατε στην αρχική μου ερώτηση για τον Αριστοφάνη τον οποίο τόσο άτυχα επικαλεστήκατε...

    ΥΓ(2): Για ενημέρωση να αναφέρω ότι: μιλώντας σήμερα με φίλη Γαλλίδα που ζει στην Ελλάδα, μού είπε ότι οι «προνοητικοί» Αγγλοσάξονες και οι Αμερικανοί απαγόρευσαν την αναδημοσίευση του περιοδικού Charlie. Καταλαβαίνει κανείς τώρα γιατί πρέπει να είμαστε όλοι Charlie; Αντίθετα οι Γάλλοι και οι Γερμανοί υποδέχτηκαν το νέο τεύχος διθυραμβικά. Στη Γαλλία δε, η φίλη μου σε επικοινωνία με τους δικούς της αλλά και με πολλούς γνωστούς της στο Παρίσι κατέστη αδύνατο να βρει έστω και ένα αντίτυπο. Μιλάμε για πάνω από 5.000.000 ενδιαφερόμενους. Αυτά, για να δούμε την κουλτούρα και την σταθερή στάση ενός λαού που δεν το βάζει κάτω και αντιστέκεται απέναντι στην τυφλή βία και στον περιορισμό της ελευθερίας της έκφρασης, που δεν θα μπορέσει να ανακόψει κανείς και ποτέ.
    Καλή σας νύχτα!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Στην ανάρτησή μου δήλωνα απλώς ότι δεν νιώθω πνευματική ταύτιση με τους Γάλλους συντάκτες του Charlie Hebdo. Κι ακούω αμέσως, στο πρώτο σου σχόλιο, χαρακτηρισμούς καθόλου κολακευτικούς (χρυσαυγίτες, ταλιμπάν, τζιχαντιστές). Δηλαδή, όποιος διαφωνεί με το "είμαι Charlie" γίνεται αυτόματα εχθρός της γαλλικής κοινωνίας; Στο δεύτερό σου σχόλιο, πιο άμεσα ακόμα, μου προσάπτεις "τυφλότητα".
      Τυφλός, επειδή διαφωνώ με μια ορισμένη πνευματική ταύτιση;
      Παρακάτω, στο δεύτερο σχόλιο, αναφέρεις πως δεν θέλω να δω και να καταδικάσω. Από πού προκύπτει αυτό; Η συγκεκριμμένη μου φράση "...σκοτώνονται όχι 12, αλλά 1.012 αθώοι άνθρωποι από φανατικούς σκοταδιστές..." είναι, νομίζω, πολύ κατανοητή, όπως είναι και η τελευταία μικρή παράγραφος της ανάρτησης. Ξαναδιαβάστε αυτά που έγραψα.
      Για τον Αριστοφάνη τώρα.
      Δεν έχω καθίσει ούτε μία ώρα σε σχολείο ελληνικό. Έλληνας είμαι μόνο κατά τη γνωστή ρήση του Ισοκράτη. Είμαι, μοιραία, σε μειονεκτική θέση όταν πρόκειται για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Μαθαίνω από τα σχόλιά σου ότι την εποχή εκείνη ΜΙΑ ήταν η θρησκεία. Μπα; Ίδια η θρησκεία των Περσών με το δωδεκάθεο των Ελλήνων; Ίδια θρησκεία οι Κέλτες; Ίδια η θρήσκεία των Αιγυπτίων ΕΚΕΙΝΗΣ της εποχής; (δεν αναφέρομαι στην ώσμωση κατά την ελληνιστική περίοδο, αρκετά αργότερα); Ίδια θρησκεία και των Καρχηδονίων; Νομίζω πως πολλοί θα διαφωνήσουν με την άποψή σου...
      Ερώτηση με αφορμή την αναφορά στον Αριστοφάνη: Ποιά είναι η ερώτηση; Αν με ρωτάς τί θα γίνει μελλοντικά αν θιγεί ένας "σημερινός θεός" (μήπως εννοούσες "σημερινή θρησκεία";) θα πω πως δεν είμαι μάντης. Αν και στην ανάρτησή μου, και στα αντισχόλια, εκφράζω ορισμένες ανησυχίες.
      Σαν και ΓΑΛΛΟΣ τη καταγωγή, συμμερίζομαι το θαυμασμό σου για τα επιτεύγματα της Γαλλίας στο πνευματικό επίπεδο. Με αυτό σαν σημείο αναφοράς, ακόμα προσπαθώ να καταλάβω ποιά ιδέα, ποιά λέξη, ποιά έκφραση στο ήπιων τόνων κείμενο της ανάρτησής μου, προκάλεσε από μέρος σου τέτοια εμπάθεια.
      Τί να κάνουμε; Il faut de tout pour faire un monde...
      Ξενούδης

      Delete
  6. Καμιά εμπάθεια δεν υπάρχει από την πλευρά μου, αλλά, ως ελεύθερα και κριτικά σκεπτόμενο όν δεν μπορώ να βλέπω ανθρώπους τους οποίους παρακολουθώ, διαβάζω και εκτιμώ να δηλώνουν ότι ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι συντάκτες και οι σκιτσογράφοι του περιοδικού Charlie τα ήθελαν και τα πάθανε. Ε! Όχι!! αυτό πάει πολύ. Εγώ δεν πρόκειται να το δεχτώ...
    Σπάνια μπαίνω στον κόπο να σχολιάσω στο διαδίκτυο γιατί απλούστατα πιστεύω ότι η ζωή -η πραγματική ζωή- είναι πέρα και έξω από αυτό. Και φυσικά ο διάλογος. Ο πραγματικός διάλογος.
    Ό,τι είπα βέβαια το εννοώ. Η Ευρώπη δεν πρέπει να αφήσει υπάνθρωπους και απάνθρωπους στο όνομα οποιασδήποτε ιδεολογίας, ή, δεν ξέρω και 'γω τι άλλο να την ισοπεδώσουν. Το να γράφουμε, να σκιτσάρουμε, να ζωγραφίζουμε να σκεφτόμαστε, να μιλάμε, να δημοσιεύουμε, να γαμιόμαστε ελεύθερα -απολύτως όμως- είναι κατακτήσεις που πρέπει να τις διαφυλάξουμε. Όλοι!!!

    ΥΓ:Για την θρησκεία την εποχή εκείνη επειδή εδώ δεν μπορώ πω περισσότερα, λόγω χώρου αλλά και χρόνου, παραπέμπω στο βιβλίο «Διόνυσος» του H. Jeanmaire να δούμε, για παράδειγμα, αν ο θεός αυτός ήταν παγκόσμιος, κοινός, την εποχή εκείνη σε όλους τους λαούς ή όχι. Αν χρειαστεί μπορώ να παραπέμψω σε βιβλιογραφία για τα λεγόμενά μου περί κοινής θρησκείας με παραλλαγές και ιδιαιτερότητες από λαό σε λαό βέβαια. Πάντα για την περίοδο του Αριστοφάνη. Γιατί σε αυτήν αναφέρομαι μια και όπως γράφεται -δικαιολογώντας τα λεγόμενά σας- σατίριζε τους δικούς του θεούς.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Κι άλλο αντισχόλιο...
      Για την πρώτη παράγραφο: γιατί δεν δέχεσαι, όχι την ίδια την άποψή μου, αλλά απλώς τό ό,τι έχω ΑΛΛΗ άποψη; Πρέπει, σώνει και καλά, όλοι να συμφωνούν με το "ειμαι Charlie"; Θα ήταν ασυνεπές να στηρίζεις - ίσως απόλυτα - το δικαίωμα της διαφορετικής γνώμης γενικά, αλλά στη συγκεκριμμένη περίπτωση να εκφράζεσαι με: "...δεν μπορώ να βλέπω..." και "...ε όχι! αυτό πάει πολύ...".
      Για την ουσία, τώρα: Με πολύ προσεκτικό, υποθετικό τρόπο έθεσα στην ανάρτησή μου το ΕΡΩΤΗΜΑ, με δύο "μήπως" μάλιστα, αν οι συντάκτες "πήγαν γυρεύοντας". Αφού ασχολείσαι με θρησκείες θα ξέρεις ότι οι μουσουλμάνοι νιώθουν - ανεξήγητη για μένα - υπερβολική συστολή για το γυμνό σώμα. Συγχρόνως θέτουν σχεδόν σαν δόγμα ότι δεν πρέπει με τίποτα να απεικονίζουν το Μωάμεθ. Αυτά τα δύο στοιχεία δεν τα γνώριζαν οι συντάκτες όταν σχεδίαζαν γυμνό το Μωάμεθ; Επιτρεπτή κι αναγκαία η σάτιρα, αλλά λέω πως υπάρχουν και όρια.
      Και έτσι μπαίνουμε στην τρίτη παράγραφο του σχολίου σου: εσύ υποστηρίζεις ότι ΔΕΝ πρέπει να υπάρχουν όρια. Εγώ, πως υπάρχουν κόκκινες γραμμές. Μια πολιτισμένη διαφωνία. Το μέλλον θα δείξει...
      Για το ΥΓ περί ενιαίας θρησκείας στην εποχή του Αριστοφάνη: σαν άθεος δεν ασχολούμαι και πολύ με την, ή με τις θρησκείες. Πρώτη φορά ακούω πως οι διάφοροι λαοί της τότε Μέσης Ανατολής είχαν την ίδια θρησκεία. Αμφιβάλλω. Έλληνες, Κέλτες, Πέρσες, Εβραίοι, Αιγύπτιοι, Καρχηδόνιοι. Κάποια κοινά γνωρίσματα, ίσως, ή μια μακρινή κοινή αφετηρία, ίσως. Παραμένω λοιπόν στην άποψή μου πως ο Αριστοφάνης κορόιδευε τη θρησκεία που είχε διδαχτεί από μικρός: τη θρησκεία των τότε Ελληνων, και φυσικά το ιερατείο που έβλεπε γύρω του. Δεν βρίσκω στον Αριστοφάνη αναφορές σε θρησκευτικές δοξασίες άλλων λαών (των Βαρβάρων, γι' αυτόν, δηλαδή).
      Ξενούδης

      Delete
  7. Σαφώς και διαφωνούμε.
    Εγώ «είμαι Charlie» εσείς όχι. Εγώ μπορώ να γίνω ότι χρειαστεί για να υπερασπιστώ το δικαίωμα στην ελευθερία του τύπου και του λόγου, για 'σας δεν ξέρω. Εγώ πιστεύω πως πρέπει να αντισταθούμε, να διαμαρτυρηθούμε και να φωνάξουμε στην ωμή βία των σκοταδιστών, εσείς αφήνεται και μια χαραμάδα για τυχών δίκιο τους ή κατανόησίς τους!!! Εγώ πιστεύω ότι ορθώς οι συντάκτες και σκιτσογράφοι απεικόνιζαν γυμνό το Μωάμεθ, εσείς όχι, κλπ. Και τέλος πάντων κύριε Ξενούδη, το να απεικονίζεις γυμνό τον θεό κάποιου δεν είναι λόγος να παίρνει ένα όπλο και να σκορπά το θάνατο, αλλά να απαντά με Λόγο, Διαμαρτυρία ή δεν ξέρω και 'γω ποιόν άλλο πολιτισμένο τρόπο. Στο 2015 είμαστε, ας τους το κάνουμε κατανοητό. Γίνεται αντιληπτό τώρα γιατί πρέπει να είμαστε όλοι οι άνθρωποι με παιδεία Charlie;

    Το δικαίωμα της διαφορετικής γνώμης το αναγνωρίζω απόλυτα, απλά κάνω αγώνα να δει ο άλλος την απλή αλήθεια -η οποία υπάρχει δεν επινοείται- χρησιμοποιώντας για όπλο μου το Λόγο και μόνο, γιατί ναι, με θλίβει να βλέπω καλλιεργημένους ανθρώπους που τα κείμενά τους σε ένα blog θαυμάζω και με τα οποία σε γενικές γραμμές συμφωνώ, να μην μπορούν να δουν στην περίπτωση αυτή το αυτονόητο. Απλά αυτό...

    Για τον Αριστοφάνη δεν θα επιμείνω γιατί καταλαβαίνω δεν έχετε μελετήσει εμπεριστατωμένα το θέμα. Ας πούμε ότι σατίριζε τους δικούς του θεούς. Τι θα γινόταν σήμερα κύριε Ξενούδη αν εγώ ή κάποιος άλλος γράψει ένα έργο και βάλει το Χριστό ερωτικό ζευγάρι με ένα μαθητή του; ή να έχει ερωτικές σχέσεις με μια γυναίκα; ή ακόμα χειρότερα αν κάποιος Μουσουλμάνος συγγραφέας βάλει τον θεό του με αντίστοιχες επιθυμίες; κάτι που ο Αριστοφάνης έκανε κατά κόρων, χωρίς να βρεθεί ποτέ κάποιος προσβεβλημένος ομόθρησκος να ορμήσει στο σπίτι του και να τον καθαρίσει εν ψυχρώ!! Και μιλάμε για κάποιες χιλιάδες χρόνια πριν. Δεν μπορεί η ανθρωπότητα να μην έμαθε κάτι περισσότερο όλα αυτά τα χρόνια!! Ελπίζω, τώρα, να καταλαβαίνεται γιατί το σχόλιό σας στο Αριστοφάνη -επιμένω- ήταν άκυρο.

    ReplyDelete
  8. Πολλά "απόλυτο" και πιεστικά "πρέπει" γράφτηκαν στα σχόλια αυτής της ανάρτησης. Μιμούμενος εννοιολογικά το Σωκράτη θα πω: το μόνο απόλυτο που γνωρίζω είναι ότι δεν υπάρχει απόλυτο. Η περαιτέρω ανάπτυξη των σχολίων δεν έχει νόημα.
    Το λοιπόν, γι' αυτή την ανάρτηση, ΤΕΡΜΑ τα σχόλια. Παρακάτω...
    Ξενούδης

    ReplyDelete
  9. Λοιπόν, άποψή μου, βλέποντας το εξώφυλλο σοκαρίστηκα με μια δεύτερη ματιά όμως κατάλαβα ότι είμαστε δέσμιοι στερεοτύπων και προκαταλήψεων, ήταν απλά ένα σκίτσο, για κάποιους χυδαίο, για κάποιους απλά ένα σκίτσο..
    Δεν αλλάζει τα πιστεύω μου για το Θεό κάτι τέτοιο..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Θα το ξαναπώ με δύο λόγια: ελεύθερη η σάτιρα, αλλά να μην κοροϊδεύει τα όσια και ιερά της θρησκείας των άλλων.
      Αν - λέω ξεκάθαρα ΑΝ - οι Γάλλοι σκιτσογράφοι ΔΕΝ είχαν απεικονίσει γυμνό το Μωάμεθ, μπορεί να ήταν ακόμα εν ζωή. Λίγο θα ήταν αυτό;
      Ξενούδης

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Όχι δεν είναι λίγο, αλλά θεωρώ ότι οι μουσουλμάνοι είναι πολύ φανατικοί με την θρησκεία στα όρια της παράνοιας..

      Delete