29.3.13

Διαίρει και βασίλευε...

Το να σπείρεις διχαστικά ζιζάνια, πόσο εύκολο είναι!

Λένε οι μεν - οι Κύπριοι - ότι το κατρακύλισμα των δύο μεγαλύτερων τραπεζών τους ξεκίνησε με το κούρεμα των ελλαδικών ομολογιών κατά 53%.
Κι έχουν δίκιο, βέβαια. Η ξαφνική απώλεια κοντά 5 δις στάθηκε καταλυτική για μια καθοδική πορεία που, φυσικά, είχε κι άλλες αιτίες (κακοδιαχείριση, διαφθορά, διαπλοκή...).

Λένε οι δε - οι Ελληνάρες του κράτους των Αθηνών - ότι φταίνε οι Κύπροι που αγόρασαν τόσο μεγάλο μέρος από το ελλαδικό χρέος, και βρέθηκαν τελικά με... τυπωμένο χαρτί στο χέρι. Κι αν το δούμε από καθαρά τραπεζική άποψη, έχουν δίκιο.

Ας επεκτείνουμε το συλλογισμό.
Φταίνε δηλαδή οι Κύπριοι που θέλησαν να κάνουν μια συντηρητική επένδυση (γενικά τα ομόλογα θεωρούνται μια εξασφαλισμένη τοπθέτηση), αγοράζοντας ομόλογα του πάλαι ποτέ Εθνικού Κέντρου;
Μήπως αυτό το Εθνικό Κέντρο έπρεπε να είχε καλύψει τότε (τρόπος πάντοτε υπάρχει) τη ζημιά των 5 δις που επωμίστηκε η Κύπρος; Στην Αθήνα, μετά το κούρεμα του 53%, πανηγύριζαν για το ξαλάφρωμα του χρέους κατά 100 δις και βάλε. Τα 5 δις για την Κύπρο θα ήταν το πρόβλημα;

Κι έτσι βγαίνουν πάλι στον αφρό οι παλαιές αιτιάσεις ότι οι μεν παρασύρουν τους δε σε κινήσεις βλαπτικές για τον ενιαίο Ελληνισμό... Ότι η Αθήνα εγκαταλείπει στα δύσκολα (αν δεν "πουλάει") την Κύπρο, ή ότι οι Κύπριοι δεν πολυνοιάζονται για την Ελλάδα.

Μέχρι πότε θα πέφτει μακριά η Κύπρος;

Αν τα δύο κράτη είχαν, εξαρχής, από κοινού αντιμετωπίσει, από κοινού διαπραγματευτεί με την ΕΕ, θα ήμασταν στα σημερινά χάλια;

Διαίρει και βασίλευε...

20.3.13

Διαγγέλματα...

Όταν οι υπεύθυνοι ηγέτες απευθύνουν διαγγέλματα στο λαό, δεν αφήνουν στην τύχη το σκηνικό. Συνηθέστερα μιλάνε καθισμένοι μπροστά από ράφια με βιβλία, με καμιά σημαία κάπου στην άκρη. Άλλοι - όπως οι Τούρκοι - στέκονται μπροστά από μεγάλες φωτογραφίες ή προσωπογραφίες λατρευμένων ηρώων. Σε κάθε περίπτωση, οι τεχνικοί της διαφήμισης που προετοιμάζουν τη σκηνή του διαγγέλματος φροντίζουν για τη σημειολογία της εικόνας που θα εκπέμπει ο ηγέτης.

Ένας Παπανδρέου είχε διαλέξει το ηλιόλουστο τοπίο ενός μικρού ακριτικού νησιού για να αναγγείλει στον ελληνικό λαό τη μοιραία εμπλοκή του ΔΝΤ και τη μαύρη σκιά του μνημονίου. Ελαφρότητα είναι η μόνη λέξη που ταίριαζε σε τέτοιο σκηνικό...

Από μια κάποια σκοτεινή σημειολογία δεν γλυτώνει και το πολύ πρόσφατο διάγγελμα του Κύπριου προέδρου. Ο Ν. Αναστασιάδης μίλησε μπροστά από μια δίφυλλη ξύλινη πόρτα. Σκηνικό ανολοκλήρωτο: ποιός την άφησε κλειστή;

 

18.3.13

Καναλάρχες ;...

Εδώ και μέρες το τηλεοπτικό κανάλι Mega - που εξακολουθεί κι αρνείται (πεισματικά;) να προφέρει σωστά την ελληνική λέξη "μέγα" - διαφημίζει το παιχνίδι "καναλάρχης για μια μέρα".

Στην τελευταία εκδοχή αυτής της διαφήμισης, εμφανίζεται ένας σκουρόχρωμος Αφρικανός (κατά τα φαινόμενα) που κάτι λέει σε μάλλον ακατάληπτα ελληνικά. Δεν αποκλείεται, βέβαια, το διαφημιστικό μήνυμα να απευθύνεται μόνο σε (λαθρο)μετανάστες, οπότε προς τί η απορία των Ελλήνων θεατών...

΄Αλλες τηλεοπτικές διαφημίσεις (όχι μόνο στο Mega) διαφημίζουν, μαζί με τα προϊόντα τους, τη μία ή άλλη "τοπική" προφορά της ελληνικής. Στο ίδιο μήκος κύματος μάλιστα, μια νέα τηλεοπτική σειρά όπου μερικοί ηθοποιοί προσφέρουν δείγματα κυπριακής εκφοράς του λόγου. Εξιλέωση, ποιός ξέρει, για τόσα χρόνια αδιαφορία των ελλαδικών καναλιών για τα τεκταινόμενα στην πολύπαθη Κύπρο.

Νερό στο μύλο της Χρυσής Αυγής... - πώς μου ήρθε τώρα αυτό;

Έχετε δίκαιο, δεν θα ήμουνα καλός καναλάρχης για μια μέρα.

13.3.13

Το κυπριακό ιερατείο δείχνει το δρόμο ;...

Ομολογώ πως σπάνια μου συμβαίνει αυτό...
Έχω "αλλεργία" (μην πω βαρύτερη κουβέντα) σε κάθετι που αφορά ή θυμίζει θρησκεία, κι ακόμα περισσότερο απεχθάνομαι (επιεικώς πάλι) τα μέλη του όποιου ιερατείου που ανακατεύονται στην πολιτική, αλλά ακούγοντας τυχαία μερικά λόγια του αρχιεπισκόπου Κύπρου σε χτεσινή εκπομπή στο ΡΙΚ, δεν πάτησα το χειριστήριο για αλλαγή καναλιού - παρακολούθησα το υπόλοιπο της συνέντευξης.

Κι ο άνθρωπος μου έγινε συμπαθής!

Δεν επρόκειτο φυσικά για βαρύγδουπη πολιτική ανάλυση, αλλά για λίγες πολύ σταράτες απόψεις:

- αντίσταση στην τρόικα (στο κυπριακό "παράρτημά" της)
- όχι στη φτώχυνση της κοινωνίας
- νοικοκύρευμα από τους ίδιους τους Κυπρίους
- να ξεκινήσει συζήτηση για αποχώρηση από το ευρώ.

Ιστορικά, οι Κύπριοι αρχιεπίσκοποι παίζουν κάποιο ρόλο στα πολιτικά δρώμενα. Ακούγονται. Ο λόγος τους λαμβάνεται υπόψη. Κι αν η Κύπρος δείχνει το δρόμο της αντίστασης, μήπως μπορεί κι ο ελλαδικός χώρος να βρει αφορμή για κάποια αναθεώρηση πραγμάτων, για μεταστροφή, για απελευθέρωση; Μην τα περιμένουμε όλα από Ιταλούς και Πορτογάλους...
 

6.3.13

Σφάξε με, αγά μου, ν' αγιάσω...

... ή: της φυλακής τα σίδερα είναι για τους λεβέντες !

Με αφορμή τις τρομοκρατικές ειδήσεις (σύντομα ίσως και νομικές διατάξεις) περί ποινικής αντιμετώπισης των πολιτών που χρωστάνε πάνω από 5.000 ευρώ στην εφορία (οι τρομολάγνοι ήδη μιλάνε για όριο 3.000 ευρώ!), ακούγονται σε παρέες αλλά και σε σατιρικές εκπομπές μεγαλόστομες διακηρύξεις του τύπου:

"Ε, ας μας βάλουν όλους μέσα! Τί θα μας κάνουν;"
"Δεν φοβάμαι τη φυλακή εγώ, μόνος μου θα παρουσιαστώ!"
"Ας πάω και φυλακή, δωρεάν ύπνο και φαγητό!"
"Ας το δοκιμάσουν, δεν υπάρχει χώρος για 2 εκατομμύρια ανθρώπους!"
"Ας μου το πάρουν το σπίτι, τί θα το κάνουν!"
κλπ.

Καλή η σαρκαστική αντιμετώπιση της άνωθεν επίσημης τρομοκρατίας, αλλά δεν οδηγεί πουθενά, δεν διορθώνει τραγικές καταστάσεις. Αντίθετα, καλλιεργεί μια παθητική στάση αναμονής, μια σχεδόν μοιρολατρική εγκαρτέρηση μπροστά σε όσα συμβαίνουν.

Το ζητούμενο είναι να θεσπιστεί διάταξη που να προβλέπει ότι πάνε φυλακή όσοι μας εκφοβίζουν, όσοι μας τρομοκρατούν καθημερινά! Αλλού τα Diktat !

5.3.13

Κυρίως το... κύριο πιάτο !

Λέμε, και σωστά:
ότι  ένα θέμα αφορά κυρίως τις νοικοκυρές (κυρίως = επίρρημα).
αλλά και:
το κυρίως ανάκτορο αποτελείται από ένα μέγαρο... (κυρίως = σαν επίθετο που προσδιορίζει ένα σημαντικό τμήμα ενός συνόλου).

Από την άλλη πλευρά, μιλάμε για
τον κύριο αντίπαλο (κύριο = επίθετο),
και σωστά: κύριο πιάτο, όπως: πρώτο πιάτο, δεύτερο πιάτο, νόστιμο πιάτο, κλπ.
Σ' αυτή την τελευταία περίπτωση, γιατί επιμένουν μερικοί (σχεδόν όλοι, δυστυχώς) στο "κυρίως" πιάτο; Γιατί χρησιμοποιούν το επίρρημα αντί του επιθέτου;)

Άγνοια γραμματικής, κακή συνήθεια, δεκτή για το κοινό που συμμετέχει σε μια εκπομπή. Αλλά οι εκφωνητές των καναλιών; Γιατί επιμένουν στο λάθος;

Και συλλογίζομαι: εδώ υπάρχουν ΛΕΞΙΚΑ που απαξιώνουν το κύριο πιάτο, και προτιμούν να γευτούν το "κυρίως", οπότε...
 

3.3.13

Μαγκάλι...

Είναι τραγικό να χάνονται νέοι άνθρωποι επειδή δεν πρόλαβαν να μάθουν πώς να επιβιώνουν στο κρύο σε πρωτόγονες συνθήκες οικονομικής κατάπτωσης.

Είναι τραγικό, οι γονείς αυτών των νέων ανθρώπων να μην πρόλαβαν να πουν στα παιδιά τους, που θα φεύγαν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά για να σπουδάσουν, πώς να προφυλαχτούν από κινδύνους άλλων εποχών. Πού να φανταστούν ότι τα σπήλαια και οι σκηνές σε λίγο θα είναι πιο ασφαλή από τα σπίτια μας.

Είναι τραγικό, οι περισσότεροι νέοι να μην μπορούν να σπουδάσουν στον τόπο τους, να αναγκάζονται οι νησιώτες να εγκατασταθούν πρόχειρα στη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, και οι Θεσσαλοί και Μακεδόνες στην Κρήτη, κι αλλού, και η οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών με διπλά νοίκια και διπλά νοικοκυριά να θεωρείται σαν κάτι αναπότρεπτο.

Είναι τραγικό, ένα κράτος που χτίζει κι εξοπλίζει αφειδώς φυλακές, να μην μπορεί (να μη θέλει...) να χτίσει κατάλληλες φοιτητικές εστίες σε πανεπιστημιουπόλεις που δεν επιτρέπουν ακόμα, στη σύγχρονη εποχή μας, τη διασπορά πανεπιστημιακών εδρών.

Είναι τραγικό ότι το προχτεσινό συμβάν στη Λάρισα προλύ γρήγορα θα ξεχαστεί. Θα μπει στην ιστορία σαν στατιστικό στοιχείο - ίσως ούτε αυτό...

Και τραγικότερο, ότι το κοπάδι που είμαστε, παρά τα παχιά λόγια σε ατομικό επίπεδο, στην παρέα, δεν εννοεί, δεν εννοεί να αλλάξει την πειθήνια συμπεριφορά του δούλου που άπραγα περιμένει, περιμένει...

Έως πότε ;